972-2-5880910+
pnina@ots.org.il
Facebook
  • דף הבית
  • אודות
  • תכניות ההכשרה
  • פרשה מסביב לעולם
  • מקרינים על העולם
  • גלריה
  • צור קשר
  • English
לוגו - שטראוס-עמיאל

פ"ש – סוף המאבק בין עשו ליעקב

דף הבית פ"ש – סוף המאבק בין עשו ליעקב

סוף המאבק בין עשו ליעקב

הרב זאביק בר-לב

 

בפרשה בה מסתיים ספר בראשית, באות לקצן שתי מערכות יחסים: מערכת היחסים שבין פרעה ויוסף, ומערכת היחסים שבין יוסף ואחיו. כל זה בצל מותו של יעקב. אולם, דומה שניתן ללמוד גם על קצו של המאבק בחיים בין יעקב לעשו, מאבק ממושך שראשיתו בהיותם בבטן אמם וסופו במות יעקב.

לאחר שסיים יעקב לברך את בניו מספרת התורה – "ויאמר אליהם, אני נאסף אל עמי, קברו אותי אל אבותיי אל המערה אשר בשדה עפרון החיתי, במערה אשר בשדה המכפלה, אשר על פני ממרא, בארץ כנען. אשר קנה אברהם את השדה מאת עפרון החיתי לאחוזת קבר. שמה קברו את אברהם ואת שרה אשתו, שמה קברו את יצחק ואת שרה אישתו ושמה קברתי את לאה…" ועוד, כפי שמשמיע יוסף את בקשתו של אביו בפני בית פרעה: "אבי השביעני לאמור – הנה אנוכי מת בקברי אשר כריתי לי בארץ כנען, שמה תקברני…" – בקשתו של יעקב להיקבר במערה הינה ארוכה ומפורטת ולא בכדי.

מבאר הספורנו: "מפני שישבו בארץ אחרת ימים ושנים, הודיעם את קניין אברהם לאחוזת קבר מאת עפרון החיתי ומאת בני חת, ושכבר קברו שם הוא ושני דורות קודמים, באופן שלא יוכל אדם לערער.

ומפרט יותר הרמב"ן: "…ואמר זה כנגד עשו שלא יערער הוא ובניו בקבורתו, לטעון שהמערה שלו כי הוא הבכור, והוא הראוי להיקבר עם אבותיו… וזה מה שאמר "בקברי אשר כריתי לי", שכבר כרה לו הקבר להחזיק בו.  יעקב חשש שעשו ינסה לאחוז בעובדת היותו בכור, ובכך לזכות להיקבר עם אברהם ויצחק.

על אותה קנייה מסבירים חז"ל – "…ואף כאן יעקב קרא לבנו יוסף 'ושכבתי עם אבותיי'. אמר לו – באיזה מקום? אמר לו: בקברי אשר כריתי". וכי חופר קברות היה יעקב? אלא ללמדך כשמת יצחק אמר יעקב, אפשר שייקבר עשו הרשע בקבורת צדיקים? מה עשה? הביא כל כספו וזהבו ועשה מהן כרי, אמר לעשו – מה אתה מבקש, הכרי הזה או הקבר הזה? נטל עשו את הכרי ויעקב נטל אותה מערה.

כבר בבטן אמם נאבקו השניים. "ויתרוצצו הבנים בקרבה". כבר בנערותם מבין יעקב שהוא נושא הדגל, הוא ממשיך מורשת אבותיו, לעשו אין שום יכולת ו/או רצון להמשיך במסורת זו. יעקב מבין שעל אף היוקרה שבתפקיד הבכור, החשובה ביותר זוהי יכולת ההשפעה החינוכית, עיצוב התרבות ודפוס ההתנהגות בבית. כעת, סמוך למיתתו, חושש יעקב שעשו יצוץ ויתבע שוב את בכורתו האבודה.

תם המאבק בין האחים בחייהם, אולם המאבק בין זרעם נראה רחוק. ויה"ר שנזכה לקיום 'חזון עובדיה' "ובהר ציון תהיה פליטה והיה קדש וירשו בית יעקב את מורשיהם. והיה בית יעקב אש, ובית יוסף להבה, ובית עשו לקש, ודלקו בהם ואכלום, ולא יהיה שריד לבית עשו, כי ה' דבר… ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו, והיתה לה' המלוכה".

מכון שטראוס-עמיאל ׀ ברן-עמיאל

מכון שטראוס-עמיאל ׀ ברן-עמיאל מבית רשת אור תורה סטון, הוקם בשנת 1998 ועוסק בהכשרת רבנים ומחנכים בעלי גישה דתית-לאומית-ציונית להנהגה קהילתית, חינוכית ורוחנית בקהילות יהודיות ברחבי העולם.

קרא עוד

גלריה

צרו קשר

קמפוס האקדמי ע”ש ישראל הנרי ברן
[בכניסה לקיבוץ מגדל עז], גוש עציון
972-2-588-0910+
pnina@ots.org.il
דף הביתאודותתכניות ההכשרהפרשה מסביב לעולםמקרינים על העולםגלריהצור קשרEnglish
© 2018 כל הזכויות שמורות