972-2-5880910+
pnina@ots.org.il
Facebook
  • דף הבית
  • אודות
  • תכניות ההכשרה
  • פרשה מסביב לעולם
  • מקרינים על העולם
  • גלריה
  • צור קשר
  • English
לוגו - שטראוס-עמיאל

שו"ת – גר שהיו לו בנים ונתגייר

דף הבית שו"ת – גר שהיו לו בנים ונתגייר

גר שהיו לו בנים ונתגייר

הרב אליעזר יהודה ולדנברג    

שו"ת ציץ אליעזר, חלק ד, סימן טז, פרק ט

 

ואם נכרי היו לו בנים בגיותו ונתגייר הוא והם קיים מצות פו"ר אע"פ דגר שנתגייר כקטן שנולד דמי. כיון דבנכריותו זרעו מיוחס אחריו קיים. בענין זה דהיו לו בנים בגיותו, ואי עכו"ם מצוה על פו"ר איכא פלוגתא בין המפרשים, עיין ברש"י יבמות (ד' ס"ב ע"א) ובחידושי המאירי ובהגהות חנוך הבית שעל המאירי מה שמביא בשם השאילתות פ' ברכה שאילתא קס"ה ובבאר היטב באה"ע (סימן א' ס"ק י"א).

ולדברי הסוברים שעכו"ם אינו מצוה על פו"ר שבכללם גם התוס' ביבמות ד' ס"ב בד"ה בני פריה ורביה נינהו, קשה עליהם לשון הגמ' שם שאומרת משום דמעיקרא נמי בני פריה ורביה נינהו שמשמע בפשטות הכוונה שגם מעיקרא בגיותן המה באמת מצוים נמי אפו"ר, וכמו שמפרש שם רש"י בני נח בני פריה ורביה נינהו דכתיב ויאמר להם פרו ורבו.

ונראה לי ליישב, דהנה ראיתי בחידושי מהרי"א ציטרון ז"ל שכותב סברא דאי נימא דבכל אלו היו מצווים בשעת בריאה ואח"כ הותר להם במתן תורה, י"ל דגם בזה"ז הנם בגדר אינו מצווה ועושה. וכל זה הוא רק בצירוף שיש להם יחס דאלא"ה לא עדיפי מעבד, ועיין בסנהדרין (ד' נ"ט ע"ב) דאיתא בהדיא והרי פריה ורביה שנאמרה לבני נח דכתיב ואתם פרו ורבו ונשנית בסיני לך אמור להם שובו לאהליכם לישראל נאמרה ולא לבני נח, והיינו דבשעת הבריאה היו מצוים ואח"כ הותר להם במתן תורה, ואין ברצוני להכנס כעת לעצם הדבר, אבל עפי"ד אלה נתעוררתי שיש לפרש דמה שאומרת הגמ' ביבמות משום דמעיקרא נמי בני פריה ורביה נינהו, דהכוונה היא שמעיקרא קודם מתן תורה נמי בני פריה ורביה נינהו, שנאמר להם ואתם פרו ורבו, ומוכח מזה שהם בכלל קיום העולם ושבניהם נקראים על שמם, דאל"כ קודם מתן תורה שנצטוו אז, לא היו יכולים לקיים המצוה, ולכך בהיו לו בנים בגיותו ונתגייר קיים המצוה, אבל משא"כ עבד שאין לו חייס כלל ואין הבנים נקראים על שמו ולכך אף שנשתחרר לא קיים המצוה, ואולי י"ל שזהו גם כוונת רש"י שכותב בלשון בני נח בני פריה ורביה נינהו דכתיב ויאמר להם פרו ורבו, ואינו כותב בלשון של ציווי וחיוב, שבני נח מחויבין בפריה ורביה, והיינו שכוונתו דמהכתוב של ויאמר להם פרו ורבו שנאמר להם קודם מתן תורה מוכח שבני פריה ורביה נינהו והם בכלל קיום העולם ובניהם מתייחסים אחריהם, וכנ"ל.

 

   

יש לכם שאלות ודילמות הלכתיות בשליחות? צוות שטראוס-עמיאל וברן-עמיאל ישמח לענות לכם באופן אישי! רק שילחו את השאלה ל: rabanim@ots.org.il

מכון שטראוס-עמיאל ׀ ברן-עמיאל

מכון שטראוס-עמיאל ׀ ברן-עמיאל מבית רשת אור תורה סטון, הוקם בשנת 1998 ועוסק בהכשרת רבנים ומחנכים בעלי גישה דתית-לאומית-ציונית להנהגה קהילתית, חינוכית ורוחנית בקהילות יהודיות ברחבי העולם.

קרא עוד

גלריה

צרו קשר

קמפוס האקדמי ע”ש ישראל הנרי ברן
[בכניסה לקיבוץ מגדל עז], גוש עציון
972-2-588-0910+
pnina@ots.org.il
דף הביתאודותתכניות ההכשרהפרשה מסביב לעולםמקרינים על העולםגלריהצור קשרEnglish
© 2018 כל הזכויות שמורות